Niezbędnik praw i obowiązków studenta UPJPII

Co znajdziemy w regulaminie studiów:

1) Prawa i obowiązki studenta

Student ma prawo do:

  • przenoszenia i uznawania punktów ECTS;
  • odbywania studiów według indywidualnej organizacji studiów;
  • usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach, urlopów od zajęć oraz urlopów
    od zajęć z możliwością przystąpienia do weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się określonych w programie studiów;
  • zmiany kierunku studiów lub specjalności;
  • przeniesienia na studia stacjonarne albo niestacjonarne;
  • przystąpienia do egzaminu komisyjnego przy udziale wskazanego przez niego obserwatora;
  • powtarzania określonych zajęć z powodu niezadowalających wyników w nauce;
  • przeszkolenia w zakresie praw i obowiązków studenta przez samorząd studencki;
  • przywrócenia w prawach studenta – ponownego wpisu na listę studentów;
  • ubiegania się o świadczenia stypendialne na zasadach określonych odrębnymi przepisami;
  • zrzeszania się w uczelnianych organizacjach studenckich, w tym kołach naukowych;
  • udziału w krajowych i zagranicznych programach wymiany studenckiej;
  • korzystania z opieki duszpasterskiej;
  • wyrażania opinii o poziomie i sposobie prowadzenia zajęć dydaktycznych
    na studiowanym kierunku;
  • rezygnacji ze studiów.

 

Studentom z niepełnosprawnościami, oprócz praw wymienionych w przysługuje prawo do uzyskania pomocy niezbędnej w toku studiów.

 

Do obowiązków studenta należy:

  • postępowanie zgodnie ze Statutem, treścią ślubowania oraz Regulaminem;
  • uczestniczenie w zajęciach, zgodnie z zasadami zawartymi w Regulaminie
    i sylabusach;
  • składanie egzaminów, odbywanie praktyki zawodowej i spełnianie innych wymagań przewidzianych w programie studiów;
  • wnoszenie opłat związanych z odbywaniem studiów;
  • pisemne poinformowanie o zmianie danych osobowych, teleadresowych i innych danych wpływających na przyznanie lub wysokość świadczeń stypendialnych,
    a w przypadku cudzoziemców na podstawę odbywania studiów.

 

Prawa i obowiązki studenta wygasają z dniem skreślenia go z listy studentów albo ukończenia studiów.

2) Organizacja studiów

Studia na Naszym Uniwersytecie trwają odpowiednio:

  • 6 semestrów – w przypadku studiów pierwszego
  • 4 semestry – w przypadku studiów drugiego
  • 10 lub 12 semestrów – w przypadku jednolitych studiów magisterskich

Organizacja roku akademickiego - rok akademicki trwa od dnia 1 października do 30 września kolejnego roku kalendarzowego i dzieli się na 2 semestry, trwające przynajmniej po 15 tygodni zajęć dydaktycznych każdy

Opiekunowie roku - kierownik kierunku powołuje opiekuna roku studiów i specjalności: kto jest opiekunem Twojego roku – sprawdź TUTAJ 

Program i plan studiów - Program studiów spełnia warunki określone w przepisach prawa polskiego i kościelnego, składa się z ogólnej charakterystyki studiów, kierunkowych efektów uczenia się i wykazu zajęć – wszystkie informacje na temat programów studiów na Naszym Wydziel znajdziesz TUTAJ, natomiast plany zajęć dostępne są w USOSie 

Dokumentacja przebiegu studiów – zasadniczo prowadzona jest w indeksie, który każdy student posiada w wersji elektronicznej w systemie USOSweb. Uniwersytet dokumentuje przebieg studiów również w albumie studentów; teczkach akt osobowych studentów; w księdze dyplomów, a także w protokołach zaliczenia zajęć i kartach okresowych osiągnięć studenta.

Przyjęcie na studia - osoba przyjęta na studia rozpoczyna je i nabywa prawa studenta z chwilą złożenia ślubowania. Wtedy to Uniwersytet wydaje studentowi legitymację studencką, którą ma prawo posiadać do czasu ukończenia studiów (w przypadku absolwenta studiów pierwszego stopnia – do dnia 31 października roku ukończenia tych studiów) albo też do zawieszenia w prawach studenta lub skreślenia z listy studentów.

3) Obecność na zajęciach

Uczestnictwo w zajęciach: 

  • wykłady –nieobowiązkowe, chyba że sylabus stanowi inaczej;
  • pozostałe formy zajęć – obowiązkowe, chyba że sylabus stanowi inaczej.

Jeśli student posiada certyfikat językowy, potwierdzający osiągnięcie efektów uczenia się na odpowiednim poziomie językowym, to może zostać zwolniony z obowiązku odbycia lektoratu (należy wniosek o zaliczeniu certyfikatu językowego na poczet lektoratu najpóźniej w ciągu 7 dni od rozpoczęcia semestru)

Usprawiedliwienie krótkotrwałej nieobecności na zajęciach - student jest zobowiązany do niezwłocznego usprawiedliwienia nieobecności na zajęciach, na których jest ona obowiązkowa. Sposób i terminy usuwania zaległości powstałych wskutek nieobecności na zajęciach określa prowadzący zajęcia, zgodnie z informacją zawartą w sylabusie.

4) Sesja 

Organizacja sesji - sesja składa się z sesji egzaminacyjnej (trwa nie krócej niż 10 dni) i sesji poprawkowej (nie krócej niż 7 dni). Student w okresie sesji zobowiązany jest uzyskać zaliczenie wszystkich zajęć, w tym praktyk, przewidzianych planem studiów oraz złożyć obowiązujące egzaminy i uzyskać wymaganą do zaliczenia semestru liczbę punktów ECTS. Dotyczy to również zajęć realizowanych w celu uzupełnienia różnic programowych oraz realizowanych na podstawie indywidualnej organizacji studiów.

Egzaminy i zaliczenia odbywają się w terminach:

  • podstawowym; 
  • poprawkowym.

Niespełnienie przez studenta warunków dopuszczenia do egzaminu jest równoznaczne z utratą podstawowego terminu.

Kierownik kierunku, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, na wniosek studenta może zdecydować o:

  • przedłużeniu sesji egzaminacyjnej
  • indywidualnej organizacji sesji

Przedłużeniu sesji poprawkowej - może zostać przedłużona do 14 dni od planowanej daty zakończenia sesji poprawkowej w danym semestrze. Student składa kierownikowi kierunku wniosek o przedłużenie poprawkowej sesji egzaminacyjnej najpóźniej w ostatnim dniu sesji poprawkowej.

Zaliczenie zajęć i egzaminy – podstawowym terminem zdawania egzaminów jest sesja (zaliczenie seminarium w ostatnim semestrze studiów możliwe jest w momencie akceptacji przez promotora pracy dyplomowej, po uzyskaniu raportu badania pracy w systemie antyplagiatowym).

Egzaminator ma obowiązek wpisać niezwłocznie zaliczenie, ocenę z zaliczenia lub ocenę z egzaminu w USOS systemie oraz na karcie okresowych osiągnięć studenta.

Kierownik kierunku na wniosek egzaminatora, właściwego organu Samorządu studenckiego lub z własnej inicjatywy unieważnia egzamin dla grupy studentów w razie ujawnienia nieprawidłowości w jego przeprowadzeniu, związanych w szczególności z jego organizacją, przebiegiem lub zakresem oraz wyznacza ponowny termin jego przeprowadzenia. Egzamin odbywa się wówczas pod nadzorem osoby wyznaczonej przez kierownika kierunku.

Nieobecność na egzaminie- student nieobecny w trakcie egzaminu może przedstawić egzaminatorowi usprawiedliwienie swojej nieobecności w terminie w terminie 7 dni od ustalonego terminu egzaminu. Jeżeli egzaminator uzna nieobecność za usprawiedliwioną wyznacza, w porozumieniu ze studentem, kolejną datę podstawowego lub poprawkowego terminu egzaminu, przypadający nie później niż w terminie 14 dni od dnia ustania przyczyny usprawiedliwionej nieobecności. Okresu między sesją egzaminacyjną a poprawkową nie wlicza się do biegu tego terminu.

Nieusprawiedliwiona nieobecność studenta na egzaminie w wyznaczonym terminie podstawowym nie stanowi podstawy do wpisania oceny niedostatecznej z tego egzaminu, lecz jest równoznaczna z utratą terminu. W takim przypadku studentowi przysługuje jeden termin egzaminu, który jednak nie jest terminem poprawkowym, co odnotowuje się na protokole papierowym poprzez postawienie znaku „X” w rubryce na ocenę uzyskaną w terminie poprawkowym.

Egzamin poprawkowy - W przypadku uzyskania na egzaminie oceny niedostatecznej studentowi przysługuje prawo do jednego egzaminu poprawkowego. Student zobowiązany jest złożyć egzamin poprawkowy w sesji poprawkowej. Nieusprawiedliwiona nieobecność studenta na egzaminie poprawkowym w wyznaczonym terminie jest równoznaczne z niezaliczeniem danego przedmiotu.

Egzamin komisyjny - Kierownik kierunku wydaje decyzję o przeprowadzeniu egzaminu komisyjnego w przypadku zgłoszenia: 

  • zastrzeżenia dotyczącego sposobu przeprowadzenia egzaminu;
  • nieprawidłowości w przebiegu egzaminu;
  • zastrzeżenia dotyczącego kryteriów ocenienia egzaminu, w przypadku uzyskania na egzaminie oceny niedostatecznej;
  • zastrzeżenia, że zakres przeprowadzonego egzaminu wykracza poza zakres materii określonej w sylabusie.

Egzamin komisyjny przeprowadza się na pisemny wniosek:

  • studenta – złożony w ciągu 7 dni od daty ogłoszenia wyniku egzaminu;
  • egzaminatora – złożony w ciągu 7 dni od daty ogłoszenia wyniku egzaminu;
  • właściwego organu samorządu studenckiego – złożony za pisemną zgodą studenta, w ciągu 7 dni od daty ogłoszenia wyniku egzaminu. Egzamin komisyjny przeprowadza się w formie ustnej w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku. Na wniosek studenta, w skład komisji przeprowadzającej egzamin komisyjny powoływany jest wskazany przez niego obserwator.

 SKALA OCEN:

Przy egzaminach i zaliczeniach na ocenę stosuje się następujące oceny:

ocena słownie

ocena cyfrowa

skrót zapisu oceny

bardzo dobry

5,0

bdb

dobry plus

4,5

db+

dobry

4,0

db

dostateczny plus

3,5

dst+

dostateczny

3,0

dst

niedostateczny

2,0

ndst

 

Przy zaliczeniach bez oceny stosuje się następujące wpisy:

zaliczone

zal.

niezaliczone

nzal.

 

Ocena niedostateczny oraz niezaliczone oznacza brak zaliczenia zajęć albo niezdanie egzaminu.

5) Praktyki zawodowe 

Są określone programem studiów i podlegają obowiązkowemu zaliczeniu w terminach przewidzianych planem studiów.

Student może odbywać także praktyki nieobowiązkowe (w ich organizacji pomaga Biuro Karier). W szczególnie uzasadnionych przypadkach kierownik kierunku może wyrazić zgodę na odbycie praktyk w innym semestrze, niż wynika to z planu studiów dla naboru, do którego przypisany jest student – taki wniosek o przeniesienie realizacji praktyk na inny semestr należy złożyć najpóźniej w ciągu 7 dni od rozpoczęcia semestru, w którym praktyki powinny być odbyte.

6) Niezaliczenie semestru

 Podstawowym okresem zaliczeniowym w Uniwersytecie jest semestr. Warunkiem uzyskania wpisu na kolejny semestr studiów, jest uzyskanie zaliczenia z semestru poprzedniego. W stosunku do studenta, który nie zaliczył semestru:

  • kierownik kierunku może wydać decyzję o powtarzaniu przedmiotu –  w przypadku gdy student nie zaliczył jednego przedmiotu - powtarzanie przedmiotu jest równoznaczne z wpisem warunkowym na kolejny semestr studiów, za wyjątkiem studentów powtarzających przedmiot niezaliczony na ostatnim semestrze studiów. Student może uzyskać zgodę na powtarzanie danego przedmiotu jeden raz w czasie trwania studiów Kierownik kierunku wydając zgodę na powtarzanie przedmiotu określa semestr, w którym student ma go zrealizować. Student powtarzający przedmiot niezaliczony na ostatnim semestrze w trakcie semestru, w którym oczekuje na powtarzanie przedmiotu, zachowuje status studenta, a w przypadku studenta studiów niestacjonarnych nie pobiera się opłaty semestralnej. Kierownik kierunku na wniosek studenta, za zgodą prowadzącego zajęcia, może wydać zgodę na powtarzanie przedmiotu z przystąpieniem do weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się, bez konieczności udziału w zajęciach dydaktycznych. Za powtarzanie przedmiotu niezaliczonego na danym roku studiów student wnosi opłaty.
  • kierownik kierunku może wydać decyzję o powtarzaniu całego semestru studiów – w przypadku gdy student nie zaliczył więcej niż jednego przedmiotu.
    • Student może uzyskać pozwolenie na powtarzanie semestru:
      • jeden raz w czasie trwania studiów pierwszego stopnia;
      • jeden raz w czasie trwania studiów drugiego stopnia;
      • dwa razy w czasie trwania jednolitych studiów magisterskich.

        Kierownik kierunku wydając zgodę na powtarzanie semestru wskazuje semestr akademicki, w którym ma być on powtarzany. Kierownik kierunku może zezwolić studentowi powtarzającemu semestr studiów na realizację awansem przedmiotów przewidzianych programem i planem studiów dla naboru na wyższym semestrze, o ile nie koliduje to z innymi obowiązkami studenta.

        Student powtarzający semestr studiów jest obowiązany do wniesienia stosownej opłaty.
  • dziekan może wydać decyzję administracyjną o skreśleniu z listy studentów.
    • Student zostaje skreślony (obligatoryjne) z listy studentów danego kierunku w przypadku:
      • niepodjęcia studiów;
      • rezygnacji ze studiów;
      • niezłożenia w terminie pracy dyplomowej lub egzaminu dyplomowego;
      • ukarania karą dyscyplinarną wydalenia z uczelni;

 

  • Student może zostać skreślony z listy studentów w przypadku:
    • stwierdzenia braku udziału w obowiązkowych zajęciach;
    • stwierdzenia braków postępów w nauce, które stwierdza się w przypadku”:
      • dwukrotnego niezaliczenia danego przedmiotu,
      • dwukrotnego niezaliczenia semestru,
      • niezłożenia w sekretariacie karty okresowych osiągnięć studenta, w terminie 3 dni od dnia zakończenia sesji poprawkowej,
      • wydania negatywnej oceny pracy dyplomowej przez dodatkowego recenzenta,
      • ponownego uzyskania oceny niedostatecznej z egzaminu dyplomowego w terminie ostatecznym
    • nieuzyskania zaliczenia semestru lub roku w określonym terminie;
    • niewniesienia opłat związanych z odbywaniem studiów.
  • Procedura skreślania z listy studentów rozpoczyna się od zawiadomienia studenta o wszczęciu postępowania dotyczącego skreślenia - od decyzji o skreśleniu służy prawo do wniesienia odwołania do Rektora, wnoszone za pośrednictwem Dziekana w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji. Odwołanie wnosi się w formie pisemnej za pośrednictwem dziekana. Dziekan może uwzględnić odwołanie w całości lub przekazać w ciągu 7 dni odwołanie wraz z aktami sprawy do Rektora. Decyzja Rektora wydana w drugiej instancji jest ostateczna i służy od niej skarga do sądu administracyjnego.

 

Student, który chce zrezygnować ze studiów, składa rezygnację w formie pisemnego oświadczenia wraz z jego odręcznym podpisem, osobiście w sekretariacie
lub za pośrednictwem poczty.

7) Praca Dyplomowa

Praca dyplomowa jest samodzielnym opracowaniem zagadnienia naukowego, prezentującym ogólną wiedzę i umiejętności studenta związane ze studiami na danym kierunku, poziomie i profilu oraz umiejętności samodzielnego analizowania
i wnioskowania.

  1. Student nie może przedstawić pracy dyplomowej, która była już podstawą do nadania tytułu zawodowego.
  2. Temat pracy dyplomowej ustala promotor w porozumieniu ze studentem.
  3. Jeżeli praca dyplomowa jest pracą pisemną podlega ona obowiązkowej weryfikacji
    za pomocą systemu antyplagiatowego.
  4. Student zobowiązany jest złożyć w sekretariacie pracę dyplomową wraz z wymaganymi oświadczeniami oraz z wnioskiem o dopuszczenie do egzaminu dyplomowego,
    nie później niż do ostatniego dnia sesji poprawkowej w ostatnim semestrze studiów.
  5. Kierownik kierunku, na wniosek studenta, złożony do ostatniego dnia sesji poprawkowej, może przesunąć termin złożenia pracy dyplomowej, jednak nie dłużej niż o 30 dni od planowej daty zakończenia sesji poprawkowej w danym semestrze. Do wniosku należy dołączyć pozytywną opinię promotora.
  6. Niezłożenie pracy dyplomowej w terminie jest obligatoryjną podstawą do skreślenia studenta z listy studentów.

 

Student kończący studia pierwszego stopnia przygotowuje pracę dyplomową (pracę licencjacką) pod kierunkiem promotora, którym może być nauczyciel akademicki posiadający co najmniej stopień naukowy doktora.

Student kończący studia drugiego stopnia oraz jednolite studia magisterskie przygotowuje pracę dyplomową (pracę magisterską) pod kierunkiem promotora, którym może być nauczyciel akademicki posiadający co najmniej stopień naukowy doktora

Ocena i recencja pracy dyplimowej:

  1. Oceny pracy dyplomowej dokonuje promotor oraz jeden recenzent.
  2. Recenzenta pracy dyplomowej wyznacza kierownik kierunku.
  3. Recenzentem pracy licencjackiej może być nauczyciel akademicki posiadający
    co najmniej stopień naukowy doktora.
  4. Recenzentem pracy magisterskiej może być tylko samodzielny nauczyciel akademicki.
  5. Recenzent zobowiązany jest przygotować opinię wraz z oceną pracy dyplomowej
    w terminie 3 dni przed dniem obrony, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach do dnia obrony.
  6. Recenzja pracy dyplomowej jest jawna.
  7. W przypadku uzyskania jednej negatywnej oceny pracy dyplomowej decyzję
    o dopuszczeniu do egzaminu dyplomowego podejmuje kierownik kierunku, po zasięgnięciu opinii dodatkowego recenzenta
  8. W przypadku wydania przez dodatkowego recenzenta:
    1. oceny pozytywnej – zastępuje ona ocenę negatywną poprzedniego recenzenta;
    2. oceny negatywnej – praca dyplomowa uzyskuje ocenę negatywną i nie jest dopuszczona do obrony.

8) Egzamin dyplomowy

Warunkiem dopuszczenia do egzaminu dyplomowego jest:

  • uzyskanie zaliczenia wszystkich zajęć, w tym praktyk oraz zdanie wszystkich egzaminów przewidzianych w programie studiów;
  • uzyskanie co najmniej oceny dostatecznej z pracy dyplomowej;
  • złożenie wszystkich wymaganych dokumentów.

 

Egzamin dyplomowy odbywa się nie później niż w ciągu miesiąca od dnia złożenia pracy dyplomowej. Okresu od dnia 15 lipca do 31 sierpnia nie bierze się pod uwagę przy upływie tego terminu.

 

Kierownik kierunku w szczególnie wyjątkowych sytuacjach na wniosek studenta może ustalić dla niego indywidualny termin egzaminu dyplomowego.

 

Egzamin dyplomowy jest egzaminem ustnym i odbywa się przed komisją powołaną przez kierownika kierunku.

 

Wynik egzaminu dyplomowego ogłasza się studentowi po jego zakończeniu.

 

Kierownik kierunku na wniosek studenta lub promotora, może zarządzić przeprowadzenie otwartego egzaminu dyplomowego, z uwzględnieniem warunków organizacyjnych Uniwersytetu.

  1. Poza komisją egzaminacyjną w otwartym egzaminie dyplomowym mogą wziąć udział osoby zaproszone przez promotora lub studenta.
  2. Wyłącznie członkowie komisji egzaminacyjnej mają prawo do zadawania pytań studentowi i uczestniczenia w obradach komisji.
  3. Ogłoszenie wyniku otwartego egzaminu dyplomowego jest jawne.

Nieobecność na egzaminie dyplomowym

  1. Kierownik kierunku usprawiedliwia nieobecność studenta na egzaminie dyplomowym
    ze względu na szczególne okoliczności, na wniosek studenta złożony nie później niż
    w terminie 7 dni od ustalonego terminu egzaminu dyplomowego.
  2. W przypadku usprawiedliwionego nieprzystąpienia do egzaminu dyplomowego kierownik kierunku wyznacza kolejny – pierwszy – termin egzaminu dyplomowego.
  3. W przypadku nieusprawiedliwionego nieprzystąpienia do egzaminu w ustalonym terminie kierownik kierunku wyznacza drugi – ostateczny – termin egzaminu dyplomowego.
  4. W przypadku usprawiedliwionego nieprzystąpienia do egzaminu w terminie ostatecznym

kierownik kierunku wyznacza kolejny – ostateczny – termin egzaminu dyplomowego.

  1. Dziekan skreśla studenta z listy studentów w przypadku nieusprawiedliwionego nieprzystąpienia do egzaminu w terminie ostatecznym.

Dyplom z wyróżnieniem mogą otrzymać absolwenci, którzy spełnili łącznie następujące warunki:

  • złożyli pracę dyplomową w terminie określonym w Regulaminie;
  • uzyskali średnią ocen z egzaminów i zaliczeń, nie niższą niż 4,80;
  • uzyskali z pracy dyplomowej oraz egzaminu dyplomowego oceny bardzo dobre;
  • postępowali w okresie studiów zgodnie ze ślubowaniem studenta.

Wyróżnienie przyznaje kierownik kierunku na wniosek komisji egzaminacyjnej egzaminu dyplomowego.

 

Po złożeniu z wynikiem pozytywnym egzaminu dyplomowego komisja egzaminacyjna egzaminu dyplomowego nadaje absolwentowi tytuł zawodowy odpowiednio licencjata albo magistra.

 

Data złożenia z wynikiem pozytywnym egzaminu dyplomowego stanowi datę zakończenia studiów.

 

Nadanie tytułu zawodowego magistra, równoznaczne jest z uzyskaniem stopnia kościelnego licencjata naukowego.

 

W przypadku gdy w pracy dyplomowej stanowiącej podstawę nadania tytułu zawodowego osoba ubiegająca się o ten tytuł przypisała sobie autorstwo istotnego fragmentu lub innych elementów cudzego utworu, Rektor, w drodze decyzji administracyjnej, stwierdza nieważność dyplomu.

Uzyskanie oceny niedostatecznej z egzaminu dyplomowego

W przypadku uzyskania z egzaminu dyplomowego oceny niedostatecznej, kierownik kierunku wyznacza drugi – ostateczny – termin egzaminu dyplomowego.

W przypadku ponownego uzyskania oceny niedostatecznej w terminie ostatecznym:

  • dziekan wydaje decyzję o skreśleniu go z listy studentów z powodu niezadawalających wyników w nauce.

9) urlopy

Urlop od zajęć- student, w uzasadnionych przypadkach, może być zwolniony z obowiązku obecności na zajęciach z poszczególnych przedmiotów z możliwością przystąpienia do ich zaliczania (urlop od zajęć z możliwością przystąpienia do weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się). W takim przypadku student zobowiązany jest do ustalenia z prowadzącym zajęcia indywidualnego sposobu ich zaliczenia w przeciągu miesiąca od dnia rozpoczęcia zajęć.

Decyzję w sprawie udzielenia urlopów podejmuje kierownik kierunku na wniosek studenta. Kierownik kierunku na wniosek studenta może wyrazić zgodę na zrealizowanie awansem przedmiotów w trakcie semestru, w którym oczekuje na udział w zajęciach dydaktycznych zgodnych z programem i planem dla naboru, do którego po powrocie z urlopu został przypisany.

Student może ubiegać się o udzielenie następujących urlopów:

  • rocznego - udzielany jest na wniosek studenta, bez podawania przyczyny, może być udzielony tylko studentowi, który zaliczył co najmniej pierwszy semestr studiów i tylko pod warunkiem wypełnienia przez niego wszystkich wymagań koniecznych do zaliczenia semestru poprzedzającego ten, od którego urlop ma zostać udzielony. Student składa kierownikowi kierunku wniosek o udzielenie urlopu rocznego najpóźniej na 7 dni przed rozpoczęciem semestru akademickiego, od którego urlop ma zostać udzielony.
  • zdrowotnego w przypadku długotrwałej choroby lub z powodu ciąży studentki - udzielany jest na wniosek studenta na podstawie zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego długotrwałą chorobę albo zawierającego przeciwskazanie do odbywania studiów w przypadku ciąży studentki. Zaświadczenie lekarskie, o ile to możliwe, powinno określać czas, na jaki urlop powinien zostać udzielony (urlopu zdrowotnego z powodu ciąży studentki udziela się do dnia urodzenia dziecka).
    • Student składa kierownikowi kierunku wniosek o udzielenie urlopu zdrowotnego w przeciągu 7 dni od zaistnienia przyczyny stanowiącej podstawę do jego udzielenia.
    • Kierownik kierunku nie może odmówić studentce będącej w ciąży zgody na udzielenie urlopu zdrowotnego z tego powodu.
    • Urlopu zdrowotnego można udzielić wielokrotnie w trakcie studiów, w dowolnym momencie trwania roku akademickiego.
  • rodzicielskiego - udzielany jest na wniosek studenta będącego rodzicem dziecka na podstawie aktu urodzenia lub potwierdzenia przysposobienia dziecka.

    Student będący rodzicem składa kierownikowi kierunku wniosek o udzielenie urlopu rodzicielskiego w ciągu jednego roku od dnia urodzenia dziecka lub jego przysposobienia. Kierownik kierunku nie może odmówić studentowi będącemu rodzicem zgody na udzielenie urlopu rodzicielskiego w wymiarze do 1 roku.

    Studentowi, który jest rodzicem, można udzielić urlopu rodzicielskiego wielokrotnie w trakcie trwania studiów, w dowolnym momencie trwania roku akademickiego

  • naukowego- udzielany jest na wniosek studenta w związku z naukowymi wyjazdami krajowymi, zagranicznymi lub badaniami naukowymi związanymi z pracą dyplomową. Musi być związany ze studiowanym kierunkiem studiów. Student składa kierownikowi kierunku wniosek o udzielenie urlopu naukowego wraz z opinią odpowiednio: opiekuna naukowego wyjazdu albo promotora, najpóźniej na 7 dni przed planowanym rozpoczęciem urlopu. Urlop naukowy może być udzielany w wymiarze:
    • nieprzekraczającym 4 tygodni – krótkoterminowy;
    • nieprzekraczającym dwóch następujących po sobie semestrów akademickich – długoterminowy (w szczególnie uzasadnionych przypadkach student może ubiegać się o przedłużenie urlopu naukowego o kolejny semestr lub rok).

10) Eksternistyczna realizacja zajęć

w uzasadnionych przypadkach podyktowanych w szczególności:

  • jednorazową realizacją projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej;
  • nieuruchomienia kształcenia na danych studiach na niższym naborze;

dopuszcza się eksternistyczną realizację zajęć, jednak nie więcej niż 3 przedmiotów. Decyzję w tej sprawie podejmuje kierownik kierunku, na wniosek studenta, złożony najpóźniej na 3 dni kalendarzowe od zakończenia sesji poprawkowej.

11) IOS

Indywidualna organizacja studiów - kierownik kierunku może udzielić zgody na indywidualną organizację studiów, a w szczególności: 

  • osobom, które podejmują ponownie studia na Uniwersytecie na drodze rekrutacji;
  • osobom przywróconym w prawach studenta – ponownie wpisanym na listę studentów;
  • osobom, które przeniosły się na Uniwersytet lub zmieniły kierunek studiów w jego ramach;
  • osobom, które zrealizowały część studiów na innej uczelni, w tym uczelni zagranicznej;
  • osobom wybitnie uzdolnionym;
  • studentom niepełnosprawnym.

Studentce w ciąży i studentowi będącemu rodzicem, kierownik kierunku nie może odmówić zgody na odbywanie studiów na określonym kierunku poziomie i profilu według indywidualnej organizacji studiów do czasu ich ukończenia – w przypadku studiów stacjonarnych.

Indywidualna organizacja studiów może prowadzić do skrócenia czasu ich odbywania.

12) zmiany i przeniesienia

Student może zmienić specjalność - składa kierownikowi kierunku wniosek o zmianę specjalności najpóźniej na 7 dni przed rozpoczęciem semestru. Przy zmianie specjalności studiów student zobowiązany jest do uzupełnienia ewentualnych różnic programowych. Warunki, termin i sposób ich uzupełnienia określa kierownik kierunku.

Dodatkowa specjalność - student może podjąć jedną dodatkową specjalność w ramach studiowanego kierunku studiów za zgodą kierownika kierunku, który określa szczegółowe zasady jej realizacji. Kierownik kierunku wyrażając zgodę ustala, w porozumieniu ze studentem, jego specjalność podstawową.

Student w przypadku uzyskania zgody na podjęcie drugiej specjalności zobowiązany jest zrealizować pełny program tej specjalności, zgodnie z wymogami określonymi przez program studiów i plan studiów oraz przez prowadzących zajęcia.

Jeżeli student nie wywiąże się z tego obowiązku, składa przed dopuszczeniem do egzaminu dyplomowego pisemną rezygnację z podjęcia drugiej specjalności oraz wnosi opłatę za realizację zajęć nieobjętych planem studiów, zgodnie ze stawkami obowiązującymi w roku akademickim, w którym poszczególne zajęcia były realizowane.

Student może zmienić kierunek studiów w ramach Uniwersytetu za zgodą dziekana wydziału przyjmującego, wyrażoną w drodze decyzji administracyjnej, za pisemnie potwierdzonym zawiadomieniem, skierowanym w tej sprawie do kierownika kierunku, z którego student się przenosi oraz kierownika kierunku, na który student chce się przenieść.

Decyzję pozytywną można otrzymać wówczas, gdy student wypełnił wszystkie obowiązki wobec kierunku, który opuszcza. Student może zmienić kierunek studiów najwcześniej po zaliczeniu pierwszego semestru studiów.

Możliwe jest przenoszenie i uznawanie punktów ECTS przypisanych zajęciom, w tym praktykom, zaliczonym przez studenta na innym kierunku w ramach Uniwersytetu lub w innej uczelni, w tym zagranicznej. Przeniesienie i uznanie punktów ECTS możliwe jest w przypadku stwierdzenia zbieżności uzyskanych przez studenta efektów uczenia się z efektami uczenia się zdefiniowanymi w programie studiów. Student składa kierownikowi kierunku wniosek o przeniesienie i uznanie punktów ECTS najpóźniej w ciągu 7 dni od rozpoczęcia semestru.

Dopuszcza się możliwość uznawania punktów ECTS przypisanych zajęciom, zaliczonym już na danym kierunku studiów na Uniwersytecie, może to nastąpić w szczególności w przypadku:

  • powtarzania roku;
  • przywrócenia w prawach studenta – ponownego wpisu na listę studentów;
  • ponownego podjęcia studiów na Uniwersytecie w drodze rekrutacji na studiowanym już wcześniej kierunku.

Możliwe jest też przenoszenie i uznawanie szkoleń z zakresu:

  • BHP 
  • szkolenia bibliotecznego

Student chcący zrealizować zajęcia przewidziane planem studiów na innym kierunku, lub specjalności lub poza Uniwersytetem składa kierownikowi kierunku stosowny wniosek najpóźniej w ciągu 7 dni od rozpoczęcia semestru. Warunkiem wydania przez kierownika kierunku pozytywnej decyzji jest dostarczenie przez studenta zgody prowadzącego przedmiot na Uniwersytecie w danym semestrze albo zgody kierownika jednostki odpowiedzialnej za kierunek studiów na innej uczelni, na której zajęcia miałyby być zrealizowane oraz niezbędnej dokumentacji, w szczególności sylabusa.

Student chcący zrealizować zajęcia NIEobjęte planem studiów na innym kierunku lub specjalności lub poza Uniwersytetem składa kierownikowi kierunku stosowny wniosek najpóźniej w ciągu 7 dni od rozpoczęcia semestru. Warunkiem wydania przez kierownika kierunku pozytywnej decyzji jest doręczenie przez studenta zgody kierownika jednostki odpowiedzialnej za kierunek studiów, na którym zajęcia miałyby być realizowane.

13) udział w zagranicznych programach wymiany studenckiej

Student może realizować część programu studiów na innej uczelni zagranicznej,
w szczególności na podstawie porozumień lub programów, których Uniwersytet jest partnerem.

Kursy, zrealizowane za granicą zgodne z ustalonym indywidualnym programem realizacji części studiów, wpisywane są do indeksu.

Wszystkie informacje na temat możliwości wyjazdów zagranicznych znajdziesz TUTAJ

14) Studenci z niepełnosprawnościami

Uniwersytet stwarza osobom niepełnosprawnym warunki do pełnego udziału w:

  • procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia;
  • kształceniu;
  • prowadzeniu działalności naukowej.

Opiekę nad studentami z niepełnosprawnościami sprawuje Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych.

Student z niepełnosprawnością ma prawo do ubiegania się w szczególności o:

  • dostosowanie procesu kształcenia do swoich możliwości, bez zmniejszania wymagań niezbędnych do osiągnięcia określonych w programie studiów efektów uczenia się;
  • indywidualną organizację studiów oraz przydzielenia opiekuna sprawującego opiekę nad przebiegiem studiów;
  • wydłużenie czasu pisania testu, kolokwium i egzaminu;
  • zamianę formy egzaminu lub zaliczenia na dostosowaną do możliwości;
  • używanie komputera na zajęciach;
  • podział egzaminu lub zaliczenia na części, jeśli obejmuje jednorazowo zbyt dużą partię materiału;
  • korzystanie ze sprzętu wspomagającego zdolność czytania lub słyszenia;
  • wypożyczenie z Biura ds. Osób Niepełnosprawnych sprzętu umożliwiającego pełne uczestnictwo osoby niepełnosprawnej w zajęciach;
  • możliwość sporządzania notatek z zajęć na użytek własny w alternatywnej formie (nagrywanie, robienie zdjęć, korzystanie z odpowiednich urządzeń lub pomocy osób robiących notatki) po wcześniejszym uzgodnieniu z prowadzącym zajęcia;
  • stypendium dla osób niepełnosprawnych;
  • uczestniczenie w alternatywnych zajęciach z wychowania fizycznego,
    w porozumieniu z Biurem ds. Osób Niepełnosprawnych oraz Międzywydziałowym Studium Wychowania Fizycznego;
  • uczestniczenie w alternatywnych lektoratach z języków obcych w porozumieniu
    z Biurem ds. Osób Niepełnosprawnych oraz MSJO;
  • uczestniczenie w dodatkowych zajęciach konsultacyjno-wyrównawczych;
  • pomoc asystenta dydaktycznego.

Osoby wspierające studentów z niepełnosprawnościami, w szczególności asystenci dydaktyczni lub tłumacze języka migowego, mogą uczestniczyć w:

  • zajęciach dydaktycznych;
  • egzaminach;
  • egzaminach komisyjnych;
  • egzaminie dyplomowym.

15) Ukończenie studiów

Warunkiem ukończenia studiów i uzyskania dyplomu ukończenia studiów jest:

  • uzyskanie efektów uczenia się określonych w programie studiów, którym przypisano co najmniej:
    • 180 punktów ECTS – w przypadku studiów pierwszego stopnia,
    • 120 punktów ECTS – w przypadku studiów drugiego stopnia,
    • 300 punktów ECTS – w przypadku jednolitych studiów magisterskich trwających 10 semestrów,
    • 360 punktów ECTS – w przypadku jednolitych studiów magisterskich trwających 12 semestrów;
  • złożenie z pozytywnym wynikiem egzaminu dyplomowego;
  • uzyskanie co najmniej oceny dostatecznej z pracy dyplomowej.

Podstawę obliczenia ostatecznego wyniku studiów stanowią:

  • średnia arytmetyczna wszystkich ocen z egzaminów i zaliczeń przewidzianych programem studiów, z uwzględnieniem ocen niedostatecznych uzyskanych w ciągu całego okresu studiów, liczona do drugiego miejsca po przecinku;
  • ocena pracy dyplomowej liczona jako średnia ocen promotora i recenzenta/ów, do drugiego miejsca po przecinku;
  • ocena egzaminu dyplomowego liczona jako średnia ocen członków komisji przeprowadzającej egzamin dyplomowy do drugiego miejsca po przecinku.

16) Powrót na studia

Przywrócenie w prawach studenta – ponowny wpis na listę studentów możliwy jest w przypadku osoby, która uprzednio studiowała na Uniwersytecie i jedynie wówczas gdy na Uniwersytecie nadal prowadzone są studia na tym samym kierunku i poziomie.

Osoba, która po zaliczeniu pierwszego semestru została skreślona z listy studentów, może ubiegać się o ponowny wpis na listę studentów:

  • nie więcej niż raz na studiach pierwszego stopnia;
  • nie więcej niż raz na studiach drugiego stopnia;
  • nie więcej niż dwukrotnie na jednolitych studiach magisterskich.

Ponowny wpis na listę studentów może nastąpić nie później niż w terminie 5 lat od dnia skreślenia z listy studentów i jedynie na kierunek i poziom studiów, z którego student został skreślony. Decydująca jest data wpłynięcia wniosku

Osoba chcąca zostać ponownie wpisana na listę studentów składa dziekanowi wniosek  o przywrócenie w prawach studenta i ponowny wpis na listę studentów na co najmniej  14 dni przed rozpoczęciem semestru.

 Osoba ponownie wpisana na listę studentów jest zawsze zobowiązana do powtórzenia
co najmniej ostatniego semestru seminarium dyplomowego. W tym celu składa kierownikowi kierunku wniosek o wyznaczenie promotora pracy dyplomowej.

Pliki do pobrania

fundusze.png

reczpospolita.png

malopolska.png

ue.png

Dla Twojej wygody zbieramy ciasteczka, zgadza się na to? :)

Zapisano