Kierunek studia nad cywilizacjami

snc_logo.jpg

Studia nad cywilizacjami to jedyny taki w Europie kierunek studiów praktycznych, który faktycznie kształci kompetencje praktyczne poszukiwane dziś na rynku pracy. Jak wskazują badania z ostatnich lat oraz portale branżowe, 8 na 10 kompetencji miękkich, w których kształcimy naszych studentów, to kompetencje kluczowe w wielu obszarach biznesu, polityki czy zarządzania kulturą.
Co więcej, według badań, to właśnie te kompetencje są dziś znacznie istotniejsze niż tzw. umiejętności twarde. Sprofilowany właśnie w kierunku rozwoju tych kompetencji program studiów nad cywilizacjami opiera się na czterech filarach:

  • praktyka,
  • jedna, sprawdzona, skuteczna metoda,
  • jasne, sprawdzone i skuteczne rozumienie człowieka i świata,
  • zajęcia wzajemnie się uzupełniające.

Praktyka
Studia nad cywilizacjami to studia o profilu praktycznym, co znaczy, że:

  • zawierają 960 godzin praktyk studenckich,
  • większość zajęć kształci w wysokim stopniu umiejętności praktyczne,
  • większość zajęć jest prowadzona przez tzw. praktyków, a nie jedynie akademickich teoretyków,
  • uczymy tego, co jest sprawdzone i działa w praktyce.

Wiele programów studiów oferuje tzw. zajęcia praktyczne (np. ćwiczenia czy konwersatoria). Zwróć jednak uwagę, co robi się najczęściej na tego rodzaju zajęciach na kierunkach humanistycznych: czyta się teksty i o nich rozmawia. To nie da Ci umiejętności wymaganych na rynku pracy. Studia nad cywilizacjami oferują zajęcia, na których przez setki godzin w warunkach warsztatowych oraz dzięki zadaniom zaliczeniowym i pracy własnej, będziesz ćwiczył m.in.: techniki komunikacyjne, rozpoznawanie potrzeb innych ludzi, rozpoznawanie zagrożeń konfliktami w środowisku międzykulturowym i międzycywilizacyjnym, projektował praktyczne rozwiązania czy systemowe strategie optymalizacji pracy dla różnych podmiotów gospodarczych czy instytucji, korzystał z danych kulturowych, filozoficznych i psychologicznych, aby zrozumieć sposób widzenia, działania i motywacji danej osoby czy grupy osób.

3_poprawione.jpg

Metoda
Na wielu kierunkach studiów (zwłaszcza tych związanych z kulturą, społeczeństwem itp.) przedstawia się studentom kilkadziesiąt różnych podejść do tego, czym jest kultura, społeczeństwo, człowiek i jakie są między nimi relacje. Niestety nie uczy się studentów, które rozwiązania są skuteczne w praktyce, a które nie. Pozostawia się studenta z głową wypchaną teoretycznymi danymi, z którymi nie ma pojęcia, co zrobić w życiu zawodowym – i powiedzmy sobie szczerze, że zazwyczaj są mu one później niepotrzebne. Kształcenie bez jednej metody, to gwarancja porażki – również na rynku pracy. Dlatego opracowaliśmy jedną, skuteczną metodę, która pozwoli Ci na bycie specjalistą w obszarach opisanych powyżej w punkcie 1 oraz w osobnej zakładce. Metoda działania/pracy, której Cię nauczymy, wymaga jednolitego, uzupełniającego się programu studiów. Zadbaliśmy więc o to, aby treści kolejnych przedmiotów były ze sobą spójne, wynikały z siebie i stanowiły całość, bez zbędnych dodatków (tzw. zapychaczy).

Aby dobrze to zobrazować, porównajmy studia humanistyczne ze studiami medycznymi. Jeśli studenci medycyny uczyliby się kilkudziesięciu sposobów myślenia o tym, jak krew krąży w ciele człowieka, ale nikt nie powiedziałby im, który z nich jest właściwy, tj. skuteczny, to nie byliby w stanie nie tylko dobrze rozumieć kolejnych treści przekazywanych na studiach, ale nie byliby później w stanie leczyć ludzi. Dlatego jedna, sprawdzona metoda przyswojona setkami godzin praktyk, spowoduje, że automatycznie (instynktownie) będziesz wykonywać skomplikowane analizy dotyczące działań innych ludzi, optymalizacji ich pracy, rozwiązywania konfliktów na tle cywilizacyjnym czy kulturowym.

2.jpg

Jaka to metoda?

  • Adekwatne (nieredukcjonistyczne) rozumienie człowieka – ze wszystkimi jego potrzebami, niedoskonałościami, sposobami zachowań itd. Nie ograniczamy człowieka do tylko jednego aspektu z całego jego bogactwa, ale patrzymy na niego całościowo i właśnie dla tak rozumianego człowieka projektujemy rozwiązania, bo właśnie takich ludzi spotkasz na swojej dalszej drodze.
  • Metoda określania cywilizacji Feliksa Konecznego – oparta na tzw. pięciomianie Konecznego, trójprawie i generaliach etycznych, które wzięte razem dają dokładny klucz do zrozumienia każdej kultury czy cywilizacji, bez konieczności wkuwania na pamięć wszystkich danych na temat takiej czy innej kultury czy cywilizacji. Na studiach nad cywilizacjami damy Ci narzędzia do dekodowania kultur i cywilizacji, zamiast robić z Ciebie encyklopedię z wybranymi wątkami (tj. znajomością takiej czy innej kultury, w takim czy innym stopniu). Dajemy Ci narzędzie, abyś sam dekodował kultury, z którymi się zetkniesz, bo niby skąd my mamy wiedzieć, jakie w Twojej przyszłości to będą kultury czy cywilizacje? Używając znanego powiedzenia: dajemy Ci wędkę, a nie rybę.
  • Metoda określania ucywilizowania wewnętrznego – jest to metoda opracowana przez dra Karola Petryszaka w oparciu o przełożenie metody Konecznego na sposób działania, myślenia i postrzegania świata jednego człowieka. Metoda ta jest uzupełniona o wyniki badań wybitnego polskiego psychologa Kazimierza Dąbrowskiego rozwijane i implementowane w praktyce przez Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej. Dodatkowe uzupełnienie tej metody stanowi metoda analizy zwana „zasadą bezosobowej konieczności (the principle of impersonal necessity) wprowadzonej przez Etienne Gilsona i rozwijanej przez jego uczniów w ramach badań nad koniecznymi zależnościami między ideami.
  • Adekwatna i rzetelna komunikacja – polityczna poprawność, autocenzura czy formy komunikacji, które są wyidealizowane i nie sprawdzają się w codziennej komunikacji, to rzeczy, których nie znajdziesz na studiach nad cywilizacjami. Jeśli komunikacja ma być skuteczna, to musi opierać się na prawdzie, szacunku dla wszystkich jej uczestników i odpowiadać potrzebom sytuacji. Takich metod komunikacji Cię nauczymy.

3.jpg

Rozumienie człowieka i świata
Wiele współczesnych, nawet bardzo wpływowych nurtów ideologicznych nie zwraca uwagi na to, jak świat faktycznie wygląda. Co gorsza, wiele kierunków studiów nie zwraca uwagi na dane dotyczące świata i człowieka, ale na siłę forsuje swoje ideologiczne poglądy, które stoją w jawnej sprzeczności z tym, co obserwujemy dookoła siebie.
Studia nad cywilizacjami idą całkowicie inną drogą. Opieramy się na danych naukowych i właśnie z ich perspektywy patrzymy na człowieka i świat. Wiedząc, jak wielkim zagrożeniem dla sprawnego działania naszych studentów mogą być współczesne ideologie, przeznaczyliśmy dwa całe kursy praktyczne na przygotowanie Cię do rozpoznawania i przeciwdziałania ideologiom (Współczesne ideologie oraz Ideologiczne i filozoficzne podłoże problemów współczesnych społeczeństw wielocywilizacyjnych).
Nasza myśl jest prosta: jeśli nie wiesz, kim jest człowiek, to nie zbudujesz dla niego żadnych rozwiązań – jeśli nie wiesz, jaki jest świat, to nie zrozumiesz miejsca człowieka w świecie.

4.jpg

Zajęcia uzupełniające się wzajemnie
Jeśli program studiów, to zbieranina ciekawych, ale dość przypadkowych case studies, rozrzuconych tematycznie przedmiotów, które są w programie tylko dlatego, że akurat znalazł się ktoś, kto się w nich specjalizuje (lub nawet nie), to daj sobie spokój i nie marnuj czasu na tego rodzaju studia.
Na studiach nad cywilizacjami szanujemy Twój czas i program studiów przygotowaliśmy w taki sposób, aby stanowił zwartą całość. Chodzi o to, aby krok po kroku przedstawić Ci nasze metody i następnie nauczyć Cię coraz bardziej skomplikowanych implementacji tych metod. Następnie wysyłamy Cię na długie praktyki, podczas których to, czego Cię nauczyliśmy, zastosujesz i na tej podstawie napiszesz pracę licencjacką.

5.jpg

Licencjat „wdrożeniowy”
Proponujemy Ci innowacyjny sposób napisania pracy licencjackiej. Przedstawmy go w kilku krokach:

  1. Poznajesz i uczysz się naszych metod.
  2. Idziesz na praktyki do wybranej przez siebie firmy czy instytucji (z przygotowanej przez nas listy, nie musisz sam zabiegać o przyjęcie na praktyki).
  3. W firmie czy instytucji stosujesz umiejętności nabyte podczas studiów do tego, aby opracować model usprawnienia działania danej firmy czy instytucji (np. zoptymalizować pracę, rozwiązać konflikty, zwiększyć rozpoznawalność marki, dotrzeć do specyficznie ucywilizowanej grupy odbiorców z produktem itp.)
  4. Zaprojektowane przez Ciebie i ewentualnie również wprowadzone w życie rozwiązanie opisujesz z pomocą promotora w sposób, który będzie stanowił model dla podobnych rozwiązań w przyszłości.
  5. Twoja praca stanowi teraz Twoje know how i górujesz na rynku pracy nad innymi, których prace dyplomowe zapomniane kurzą się na półkach w archiwum i z praktyką nie mają nic wspólnego.
  6. Masz pracę marzeń i wiesz, jak dalej projektować, utrwalać, prezentować i rozwijać własne rozwiązania, które stanowią Twoją własność intelektualną implementowaną w biznesie, instytucjach kultury, instytucjach państwowych itd.

6.jpg

Amerykański model studiowania
Wiemy, że dzisiejszy świat wygląda inaczej niż jeszcze dekadę temu. Dlatego wiemy też, że dziś nie wszyscy mają czas na pięcioletnie studia. Studia nad cywilizacjami dają Ci już po studiach licencjackich na tyle istotne kompetencje, że bez konieczności dorabiania studiów magisterskich możesz z powodzeniem wejść na rynek pracy. Jest to model, który sprawdził się w Ameryce, gdzie znaczną część studiów dzieli się właśnie na okres przygotowania do podjęcia dobrze płatnej pracy (studia licencjackie) i studia dla pasjonatów lub doszkalające w nowej dziedzinie (studia magisterskie).
Dużą wagę przywiązujemy do zaangażowania studentów w życie Uczelni. Tylko tak możemy wzmacniać wiele kompetencji, których w warunkach warsztatowych po prostu nie damy rady zrealizować. Uważamy bowiem, że studia, to nie tylko zdobywanie wiedzy i umiejętności, ale nawiązywanie relacji, które w przyszłości będą nieraz stanowiły o tym, czy taki lub inny projekt uda Ci się doprowadzić do końca, a także pozwolą Ci znaleźć przyjaciół na całe życie. Zaangażowanie w życie Uczelni sprawi, że czas spędzony na studiach, będzie przyjemniejszy, pełen pozytywnego doświadczenia i otwarcia na innych ludzi.
Wiemy, że świat się zmienia i wiemy, jak odpowiedzieć na Twoje potrzeby.

Pliki do pobrania

Studia nad cywilizacjami dadzą Ci umiejętności i kompetencje przyszłości. I wiemy, że tak pisze całe mnóstwo innych kierunków. Szkoda tylko, że za znaczną częścią z nich nie stoją dane naukowe, na które mogliby się powołać. Poniżej prezentujemy 8 obszarów, w których możesz podjąć pracę po ukończeniu studiów nad cywilizacjami.

Human resources
Wiedząc, jak optymalizować pracę ludzi, jak znajdować ich źródła motywacji oraz jak dobierać zespoły, aby unikać konfliktów, jesteś wprost wymarzonym kandydatem do pracy w zespołach pozyskiwania nowych pracowników. Potwierdzają to portale branżowe.

Stanowiska kierownicze/zarządcze
Wiedząc, jak optymalizować pracę ludzi, jak znajdować ich źródła motywacji oraz jak dobierać zespoły, aby unikać konfliktów, jesteś wprost wymarzonym kandydatem do pracy na stanowiskach, w których twoim głównym zadaniem będzie koordynowanie pracy zespołu czy całych działów.

Przekaz medialny i kreowanie wizerunku
Wiedząc, co przemawia do danej grupy odbiorców, mając narzędzia, aby każdorazowo znaleźć klucz dekodujący do ich pragnień, ukrytych lęków czy motywacji, będziesz w stanie kierować przekaz medialny do konkretnego odbiorcy.

Reklama i sprzedaż
Ukierunkowanie reklamy pod konkretnego odbiorcę, wywołanie w nim potrzeby zakupu towaru czy usługi może być skuteczne tylko wtedy, kiedy wiesz, w jaki sposób odbiorca widzi rzeczywistość, co skłoni go do kupna, co sprawi, że poczuje się wyjątkowy, doceniony i że poczuje się naturalnie. Umiejętności, których Cię nauczymy, pozwolą Ci ukierunkowywać reklamę lub sprzedaż w sposób precyzyjny, długofalowy i przywiązujący klienta do Ciebie. Nie musisz wierzyć na słowo. Poczytaj portale branżowe i dane naukowe.

Instytucje kultury
Praca w lub zarządzenie instytucjami kultury wymaga umiejętnego łączenia ze sobą różnorodnych treści ideowych, różnych obrazów świata i ludzi z często bardzo odmiennych cywilizacji czy kultur. Dlatego też umiejętności pozwalające na zrozumienie tej różnorodności, zarządzanie w warunkach różnorodności cywilizacyjnej, jak też kompetencje pozwalające odróżnić to, co stanowi faktyczną wartość kulturową od tego, co bezwartościowe, predysponują absolwentów studiów nad cywilizacjami do pracy w instytucjach kultury na wszystkich szczeblach i na wszystkich stanowiskach.

Specjalista well-being
Badania pokazują, że rozwój well-being (dział zajmujący się dbaniem o dobrą kondycją fizyczną, psychiczną i duchową pracowników oraz klientów) w korporacjach, mniejszych firmach czy instytucjach publicznych, stanowi przyszłość rynku pracy i konkurencyjności. Portale branżowe jasno wskazują, że kompetencje, które nabędziesz na studiach nad cywilizacjami pozwolą Ci stać się specjalistą właśnie w zakresie well-being.

Polityka i dyplomacja
Z powodów wskazanych w poprzednich punktach to właśnie polityka, a zwłaszcza dyplomacja, jest obszarem, w którym sprawdzą się absolwenci studiów nad cywilizacjami. Rozumienie innych kultur czy cywilizacji, nie polega wyłącznie na znajomości etykiety przy stole czy topografii danego miejsca. Dobry dyplomata wie lepiej od ludzi, z którymi pracuje, jak widzą oni świat. Potrafi też komunikować się w sposób odpowiadający potrzebom danego miejsca i czasu. Dlatego też umiejętności, które nabędziesz na studiach na cywilizacjami, są w zasadzie przepustką do zostania dyplomatą.

Freelancer
Okres pandemii pokazał, że nie jest ważne, jak dobre masz umiejętności, jeśli nie potrafisz sam zorganizować sobie czasu i miejsca pracy. Aby móc je zorganizować, nie musisz urodzić się ze specjalnymi zdolnościami. Studia nad cywilizacjami to nie tylko przekazywanie umiejętności i wiedzy, ale to stawanie się lepszą wersją siebie. W ramach kształcenia kompetencji wykształcimy w Tobie takie postawy i zachowania, które pozwolą Ci być wolnym strzelcem na rynku pracy m.in. w wymienionych powyżej obszarach. Dlaczego miałbyś ograniczać się do stałej pracy na umowie w jednej firmie?

Według danych Eurostatu w 2023 roku, w całej Unii Europejskiej zatrudnionych w sektorze związanym z kulturą było 7,8 miliona ludzi, co stanowi prawie 4% wszystkich osób pracujących. W 2023 roku poziom zatrudnienia (nowe miejsca pracy) podniósł się w tym sektorze o 0,4%, co jest zmianą znaczącą i oznacza tysiące nowych miejsc pracy.

1.jpg
Ower-qualification rate
czyli wskaźnik nadmiernych kwalifikacji w porównaniu do wymagań stawianych w wykonywanym zawodzie, to wskaźnik biorący pod uwagę poziom wykształcenia w porównaniu do wymogów stawianych przez pracodawcę.
Ważne! Brana pod uwagę są ogólne dane dotyczące np. poziomu wykształcenia czy liczby uzyskanych dyplomów na studiach podyplomowych, a nie faktyczne umiejętności. Innymi słowy, ktoś z pięcioma dyplomami może umieć mniej niż ktoś z jednym.
Według danych Eurostatu w Unii Europejskiej w 2023 roku średnio 21,9% pracowników we wszystkich sektorach gospodarki posiada kwalifikacje wyższe niż potrzebne na rynku pracy – tj. posiada wykształcenie wyższe niż potrzebne lub więcej dyplomów niż to potrzebne.
Dlaczego jest to ważne? Studia nad cywilizacjami w trzy lata przygotują Cię do wejścia na rynek pracy z unikalnymi i poszukiwanymi umiejętnościami [zobacz hiperłącza w zakładce „Czym są Studia nad cywilizacjami”]. Nie marnuj czasu na studia, których celem jest „przygotowanie do podjęcia studiów II stopnia”. Znaczy to, że przez 3 lata będziesz uczył się tylko po to, żeby móc przez kolejne dwa lata uczyć się na kolejnych studiach… Niestety najczęściej ogólnoakademickich, których celami są m.in. przygotowanie do prowadzenia pracy badawczej (naukowej), pisanie tekstów naukowych i podjęcie studiów w Szkole Doktorskiej.
Na Studiach nad cywilizacjami szanujemy Twój czas i dbamy o Twoją przyszłość! A Ty?

2.jpg
Dlaczego jednak studia są potrzebne?
Według danych statystycznych Unii Europejskiej za 2022 rok dotyczących krajów członkowskich trend jest następujący: wykształcenie wyższe = mniejsze szanse na bezrobocie. Co ciekawe, w Polsce wskaźnik bezrobocia u osób z wykształceniem wyższym to tylko 1,5%. Co nie oznacza, że każdy z wykształceniem wyższym pracuje w swoim zawodzie.
Dzięki naszemu nowatorskiemu programowi studiów zdeklasujesz konkurencję na rynku pracy i to Ty będzie pracował w miejscu, w którym chcesz, a nie w którym musisz.

3-1.jpg
Barometr Zawodów
Według Barometru Zawodów zapotrzebowanie na pracowników w Polsce w obszarach, w których będziesz mógł podjąć prace po Studiach nad cywilizacjami jest w 2024 roku równe (lub nawet wyższe w zależności od województwa i powiatu) np. takim zawodom jak: prawnicy, dziennikarze i redaktorzy, administratorzy stron internetowych, programiści.

4.jpg

Praktyki
Liczba godzin praktyk: 960 = 6 miesięcy
Liczba punktów ECTS kształtujących umiejętności praktyczne przez 6 semestrów: ok. 140 = ok. 4200 godzin.

5.jpg

Dlaczego studiowanie u nas po prostu się opłaca?
Przykładowo: liczba punktów ECTS poświęconych na nabywanie wiedzy z zakresu komunikacji i kształtowanie praktycznych umiejętności komunikacyjnych: 25 = 750 godzin.
Na polskim rynku szkoleniowym, dwudniowe szkolenie z zakresu komunikacji [ok. 10-16 godzin], kosztuje ok. 1500-2000 zł. Przeliczając: za to, czego nauczysz się na naszych studiach tylko z zakresu komunikacji, musiałbyś na rynku zapłacić ok. 110 000-150 000 zł. Podobnie z pozostałymi kluczowymi na rynku pracy umiejętnościami, których my Cię praktycznie nauczymy. 

6.jpg

Pozwól sobie być elitą

Liczba uczelni publicznych w Krakowie: 12.
Liczba kierunków studiów w Krakowie: ponad 400 Liczba praktycznych kierunków studiów w Krakowie z zakresu kultury i cywilizacji: 1
Liczba studentów studiujących w Krakowie w roku akademickim 2023/2024: ok. 130 000 studentów. Liczba studentów na studiach praktycznych w obszarze kształcenia Studiów nad cywilizacjami: 50 (od 2025 roku), 150 (od 2027 roku).

snc_tabela2.jpg

Studia nad cywilizacjami Kulturoznawstwo lub podobne studia z kulturą lub cywilizacją w nazwie
Rodzaj studiów
praktyczne ogólnoakademickie
Cel studiów
Przygotowanie do wejścia na rynek pracy z unikalnymi i poszukiwanym umiejętnościami. Ogólne humanistyczne wykształcenie przygotowujące do studiów II stopnia. Nacisk kładzie się na to, aby student miał pewne pojęcie o wielu różnych działach nauki.
Rodzaj zajęć
Przede wszystkim praktyczne. Przede wszystkim zajęcia ogólnoakademickie (niepraktyczne). (1)
Co robimy na zajęciach praktycznych? (2)
Uczymy się używać skutecznych metod w praktyce. Przede wszystkim czytamy i komentujemy teksty oraz przygotowujemy się do pisania prac naukowych lub prowadzenia badań naukowych.
Liczba godzin praktyk
960 h = 24 tygodnie 0–160 h / 0–4 tygodnie
Cel praktyki
  1. Zastosowanie nabytych umiejętności w praktyce.
  2. Opracowanie własnych rozwiązań (know how) i przedstawienie ich w licencjacie wdrożeniowym.
  3. Pozananie pracy różnych instytucji (dobranych do twoich zainteresowań).
  1. Poznanie pracy instytucji (np. instytucji kultury) (na ile to możliwe w np. 3 tygodnie).
  2. Rozwijanie ogólnie rozumianych kompetencji społecznych.
  3. Sprawdzenie swojej ogólnoakademickiej wiedzy.
Licencjat
Wdrożeniowy, twoje know how, z którym wchodzisz na rynek pracy. Ogólny, złożony w archiwum lub na serwerach.
Przygotowanie do podjęcia pracy
Tak – zgodnie z definicją studiów praktycznych. Nie – zgodnie z definicją studiów ogólnoakademickich. (3)
Specjalizacja w konkretnej metodzie pracy
Tak Nie
Program studiów
  • Przemyślany, skupiony wokół metod praktycznych, sprawdzonych i nadających się do użycia w pracy zawodowej.
  • Nastawiony na praktykę i przygotowanie Cię do wejścia na rynek pracy.
  • Zazwyczaj pozbawiony jednej metody przewodniej, ze słabymi lub akcydentalnymi odniesieniami do Twojej przyszłej pracy.
  • Ogólne informacje z różnych dziedzin na tematy związane z kulturą.
  • Jak podaje większość opisów studiów lub informacji związanych z analizowanymi kierunkami, są to studia przygotowawcze do studiów drugiego stopnia.
Niewygodne pytania: (1) Co to jest kultura? (2) Co to jest cywilizacja? (3) Co to jest społeczeństwo? (4) Kim jest człowiek?
Zadaj je osobom odpowiedzialnym za program Twoich przyszłych studiów. Nie daj się uczyć komuś, kto nie wie, co jest przedmiotem jego wiedzy.
Mamy proste, przebadane i przełożone na praktykę odpowiedzi na te pytania. Zazwyczaj nie mają odpowiedzi na te pytania, bo odpowiedź: mamy wiele definicji, jest żadną odpowiedzią. Te odpowiedzi nie przekładają się na umiejętności praktyczne.
Prowadzący – praktycy
Tak, zgodnie z przepisami. Przepisy nie wymagąją, aby prowadzący byli praktykami i w znacznej mierze nimi nie są.

(1) – Niepraktyczne w rozumieniu kształtowania umiejętności do podjęcia pracy w zawodzie innym niż nauka i praca na uczelni.
(2) – Pamiętaj! Fakt, że coś nazywa się ćwiczeniami nie znaczy, że kształtuje umiejętności praktyczne przydatne na rynku pracy!
(3) – Część sylabusów lub opisów studiów podaje, że przygowują do pracy w zawodzie. Jest to jednak uboczny efekt studiów ogólnoakademickich, a ich specyfika – zgodnie z przepisami – jest nastawiona przede wszystkim na rozwijanie wiedzy i umiejętności pozwalających podjąć potem działania naukowe, a nie te, których wymaga rynek pracy.

Szczegółowe porównanie kategorii przedmiotów
Studia nad cywilizacjami Kulturoznawstwo lub podobne studia z kulturą lub cywilizacją w nazwie
Kultura i cywilizacja
Uczysz się, która teoria i metoda działa i trenujesz jej stosowanie na wielu kursach pod kątem późniejszej pracy zawodowej. Przegląd historyczny klasyków teorii kultury. Na ćwiczeniach zazwyczaj omawiasz teksty.
Historia
Zdobywasz narzędzia, które pozwolą Ci zrozumieć konkretnego człowieka w zależności od tego, skąd pochodzi. Uczysz się tylko historii kultury i idei ukierunkowanych na przyszłą pracę zawodową. Przegląd wybranych zagadnień z historii powszechnej i historii kultury, bez ukierunkowania na przyszłą pracę zawodową. Brak aplikacji do głównej metody kierunku, bo zazwyczaj jej nie ma.
Metodologia
Metodologia opracowana specjalnie pod te studia w celu przekazania Ci narzędzi do pracy we współczesnym świecie. Metodologia nieustannie ćwiczona w praktyce na różnych kursach. Minimalna liczba odniesień do metodologii pracy naukowej/ogólnoakademickiej. Metodologia naukowa/ogólnoakademickia nieprzydatna lub mało przydatna na rynku pracy poza światem nauki. Czasem podstawowe, niesprofilowane metody prowadzenia badań społecznych lub interpretowania dzieł kultury (często w sposób luźny).
Religia
Ukazanie religii jako istotnego elementu wpływającego na ludzkie działania. Umiejscowienie religii w pryzmacie praktycznej metodologii, abyś mógł tę wiedzę wykorzystać w pracy. Wybrane, ogólne informacje o religjach, porównywanie religii. Zazwyczaj brak praktycznych odniesień i brak apliacji do głównej metody kierunku, bo zazwyczaj jej nie ma.
Sztuka
Estetyka jest jednym z pięciu najważniejszych elementów branych pod uwagę w nauczanej przez nas metodologii. Poza wybranymi informacjami z zakresu historii sztuki, nauczysz się, jak wykorzystywać informacje o sztuce i ze sztuki w pracy zawodowej. Wybrane zagadnienia z historii sztuki lub sztuki współczesnej. Często zupełnie luźno interpretowane. Brak aplikacji do głównej metody kierunku, bo zazwyczaj jej nie ma.
Zapychacze/wypełniacze programu
Brak! Trudno powiedzieć, co nie jest ciekawym wypełniaczem przy wielu "Wstępach do…" na kierunkach, które nie prezentują jednej metody pracy, która byłaby osią dla tych "Wstępów do…".

Tabela przedstawia uogólnione wynik badania porównawczego. Porównaniu poddano 12 kierunków studiów z 10 uczelni w Polsce (6 województw). Nie brano pod uwagę kulturoznawstw specjalistycznych, tj. związanych np. z intensywną nauką języka hiszpańskiego i nauką stricte o obszarze hiszpańskojęzycznym, które występują nieraz pod nazwą np. "Kulturoznawstwo - iberystyka". Badanie nie obejmuje również studiów z zakresu etnologii lub antropologii.

droga_do_pokoju__1280_500-1.jpg

Serdecznie zapraszamy do udziału w ogólnopolskim konkursie „Studia nad cywilizacjami drogą do pokoju”, organizowanym przez Wydział Filozoficzny Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie! To wyjątkowa okazja, by wykazać się zdolnością rozumienia współczesnego świata, kreatywnością przy formułowaniu rozwiązań, umiejętnościami pisarskimi i wiedzą na temat cywilizacji, a także zdobyć cenne nagrody!

Najważniejsze informacje
Kto może wziąć udział
Każdy uczeń szkoły ponadpodstawowej oraz uczniowie klas 6–8 szkół podstawowych.
Zadanie konkursowe
Napisanie eseju na jeden z tematów ogłoszonych przez organizatora. Tematy są związane z szeroko pojętymi studiami nad cywilizacjami i drogą do pokoju.

Etapy konkursu:
I etap – trwa od 6 listopada do 31 grudnia 2024 roku: internetowy – przesyłacie drogą mailową esej na jeden z tematów:

  • Kto jest kim? Jak ustalić granice przynależności cywilizacyjnej we współczesnym świecie?
  • Kto jest moim bliźnim? Czy zasadę ordo caritatis należy stosować w społeczeństwach wielocywilizacyjnych?

II etap – termin zostanie podany po ustaleniu listy osób zakwalifikowanych. Szczegóły II etapu w regulaminie konkursu.

Finał
Odbędzie się w Krakowie i będzie składał się z dwóch części – pisemnej analizy studium przypadku oraz prezentacji ustnej.

Nagrody
Nagroda główna
Indeks na studia licencjackie na kierunku Studia nad cywilizacjami na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie.
Dodatkowe nagrody
Nagrody rzeczowe dla laureatów i finalistów oraz zaświadczenia potwierdzające udział w konkursie.

To doskonała okazja, aby nie tylko sprawdzić swoje umiejętności, ale także zdobyć nowe doświadczenia i zyskać szansę na rozpoczęcie studiów na prestiżowym kierunku bez dodatkowej rekrutacji! Nie czekaj! Sprawdź szczegóły i wyślij swoje zgłoszenie na adres: snc.konkurs1@upjp2.edu.pl

Pokaż, że masz coś do powiedzenia na temat cywilizacji i pokoju, a pomogą Ci w tym sugerowane materiały pomocnicze:

  • F. Koneczny, O wielości cywilizacji, wyd. różne, rozdz. IV.,
  • Z. Musiał, B. Wolniewicz, Ksenofobia i wspólnota, wyd. różne, rozdz. Ksenofobia i wspólnota.

Dodatkowe materiały audio/wideo zostaną opublikowane na stronie internetowej organizatora po 31 października 2024. Wszystkie materiały pomocnicze stanowią jedynie wskazówki, ale nie trzeba koniecznie za nimi podążać.

Pliki do pobrania

nagraj_sobie_indeks_2024_1280.jpg

Zapraszamy do udziału w ogólnopolskim konkursie „Nagraj sobie indeks Studia nad cywilizacjami”, organizowanym przez Wydział Filozoficzny Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie! To wspaniała okazja, aby zaprezentować swoją kreatywność w mediach społecznościowych i zdobyć cenne nagrody!

Najważniejsze informacje
Kto może wziąć udział?
Konkurs jest otwarty dla uczniów szkół ponadpodstawowych oraz uczniów klas 6–8 szkół podstawowych.
Zadanie konkursowe: 
Opublikowanie serii materiałów w serwisach TikTok, Instagram lub Facebook, które będą opowiadały o tym, czym są „Studia nad cywilizacjami”, dlaczego warto je studiować i dlaczego Ty sam wybierasz ten kierunek.
Kiedy?
Konkurs trwa od 6 listopada 2024 roku do 1 lutego 2025 roku. Masz więc ponad trzy miesiące na publikowanie swoich materiałów! Uwaga: Ostateczny termin zgłaszania udziału w konkursie: 31 grudnia 2024 roku. Termin publikowania materiałów branych pod uwagę przez organizatorów podczas oceny: 6.11.2024–1.02.2025. Materiały opublikowane przez uczestników we wskazanym terminie przed przesłaniem przez nich oficjalnego zgłoszenia do organizatora również będą brane pod uwagę podczas oceny.
Wygrana
Zwycięża uczestnik, którego materiały uzyskają najwięcej wyświetleń, a także istnieje możliwość zdobycia wyróżnień za oryginalność i estetykę prac.

Nagrody
Nagroda główna
Indeks na studia licencjackie na kierunku Studia nad cywilizacjami na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie.
Dodatkowe nagrody
Nagrody rzeczowe dla laureatów i finalistów oraz zaświadczenia potwierdzające udział w konkursie.

Nie przegap tej szansy, aby zabłysnąć swoimi umiejętnościami w mediach społecznościowych i otworzyć sobie drzwi do przyszłości na studiach! Koniecznie zapoznaj się z regulaminem konkursu. Zgłoszenia należy wysyłać na adres: snc.konkurs2@upjp2.edu.pl.

Czekamy na Twoje kreatywne pomysły i zaangażowanie!

Pliki do pobrania

fundusze.png

reczpospolita.png

malopolska.png

ue.png

Dla Twojej wygody zbieramy ciasteczka, zgadza się na to? :)

Zapisano